GEERVLIETSE MUZIEKMIDDAGEN  IN DE ONZE LIEVE VROUWEKERK


TE GEERVLIET




            219E GEERVLIETSE MUZIEKMIDDAG

            ZONDAG 9 JUNI   2019, 14.00 UUR        

              

  • MOZART EN MINDFULNESS
  • ANNETTE HEIJKOOP, SOPRAAN
  • JAN EK, BAS
  • JAN PIETER BAAN, PIANO
  • FELIX VAN HOORN, TEKSTEN
  • ***
  • P R O G R A M M A
  • MINDFUL MOZART
  • Wat is mindfulness?
  • Hoe werkt de muziek van Mozart op ons brein?
  • La ci darem la mano, Uit Don Giovanni 1787(duet)
  • Das Veilchen KV 476 (Goethe) 8 juni 1785
  • Abendempfindung   KV 523   24 juni 1787
  • An Chloe KV 524, (Johann Georg Jacobi (1740-1814) 24 juni 1787
  • Das Kinderspiel KV 598 (Christoph Adolph Overbeck 1755-1821) 14 januari 1791
  • Bei Männer welche Liebe fühlen, uit : Die Zauberflöte 1791 (duet)
  • Sehnsucht nach dem Frühling KV 596 (Christoph Adolph Overbeck) 14 januari 1791
  • Poëtisch intermezzo
  • Variaties op “Ein Weib ist das herrlichste Ding” uit het blijspel ‘Der dumme Gärtner’ KV 613, mei 1791
  • Dans un bois solitaire KV 308 (Antoine Houdart de la Motte (1672-1731)) 1778
  • In diesen Heiligen Hallen, uit Die Zauberflöte 1791
  • Komm, liebe Zither KV 351 1781
  • Ich würd’ auf meinem Pfad   (Johann Timotheus Hermes (1738-1821) 1782
  • Die Verschweigung KV 518 (Christian Felix Weisse 1726-1804) 20 mei 1787
  • Poëtisch intermezzo
  • Rondo in a KV 511
  • Lied der Trennung   KV 519 (Klamer Eberhard Karl Schmidt 1746-1824) 23 mei 1787
  • Als Luise die Briefe ihres ungetreuen Liebhabers verbrannte KV 520 (Gabriele von Baumberg (17661839) 26 mei 1787

In het oeuvre van Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791) heeft het lied een bescheiden plaats. De componist schreef veel voor de menselijke stem, maar dat waren dan aria’s voor zijn opera’s. Er wordt aangenomen dat Mozart een dertigtal liederen op zijn naam heeft staan, waaronder vanzelfsprekend enkele juweeltjes. Overigens vond de componist dat de tekst onderschikt diende te zijn aan de muziek. Wolfgang schroomde er niet voor om teksten van een gedicht of libretto te wijzigen of aan te passen ten gunste van zijn compositie, dit soms tot ergernis van de schrijver. Het meest geliefde lied van Mozart is Das Veilchen (Viooltje) KV 476 uit 1785. Hij schreef het lied op een gedicht van Goethe. Het lied behandelt de liefde van een herderinnetje voor een viooltje dat ze voor het hart van een jongeman aanziet. Helaas wordt het mooie viooltje vertrapt. Een soortgelijk gedicht schreef Goethe over een jongeman die een roosje plukt. Dit lied Heidenröslein werd door liederencomponist Schubert getoonzet.

Een lied dat doordrenkt is van lieflijke melancholie is An Chloe KV 524 uit 1787. Waarschijnlijk is dit lied geschreven voor Mozarts vrouw Constanze Weber, zij was een geschoold zangeres. Zij was ook de zangeres die de sopraanpartij voor haar rekening nam tijdens de première van de Mis in c mineur KV 427 uit 1783. Mozarts schoonzus Josepha Weber, een coloratuursopraan, zong tijdens de première van Die Zauberflöte (1791) de rol van de Koningin van de nacht.

Enkele liederen van Mozart: Das Veilchen; An Cloe; Die Zufriedenheit; Der Zauberer; Die betrogene Welt; Abendempfindung; Als Luise die Briefe ihres ungetreuen Liebhabers verbrannte.


When I am, as it were, completely myself, entirely alone and of good cheer – say travelling in a carriage or walking after a good meal, or during the night when I cannot sleep – it is on such occasions that my ideas flow best and most abundantly. Whence, and how, they come I know not ; nor can I force them. Those ideas that please me I retain in memory and am accustomed, as I have been told, to hum them to myself. If I continue in this way, it soon occurs to me how I may turn this dainty morsel to account, so as to make a good dish of it. That is to say, agreeable to the rules of counterpoint, to the peculiarities of various instruments etc.

All this fires my soul, and, provided I am not disturbed, my subject enlarges itself, becomes methodised, and defined, and the whole, though it be long, stands almost complete and finished in my mind, so that I can survey it like a fine picture or a beautiful statue at a glance. Nor do I hear in my imagination the parts successively, but I hear them, as it were, all at once.

What a delight this is, I cannot tell.

Mindfulness oefeningen

1. Bodyscan

De bodyscan is een oefening waarmee je doelbewust je aandacht naar het ‘nu’ brengt. Het is een mindfulness oefening die je onder andere tijdens een meditatie kunt doen.

Het doel van een bodyscan is dat je volledige aandacht hebt voor je lichaam. Tijdens deze oefening ‘scan’ je je hele lichaam. Je ligt of zit comfortabel op een rustige plek, met je ogen dicht en brengt je ademhaling onder controle. Vervolgens ga je met je aandacht naar je hele lichaam. Je merkt je gemoedstoestand op (ben je blij, boos, rustig, onrustig?) en je voelt heel bewust hoe je hier ligt of zit.

Vervolgens ga je je lichaam stap voor stap scannen. Je begint bij je voeten. Voel hoe ze steunen op de grond, voel de warmte, de kou, tintelingen… Daarna werk je naar boven toe, naar je kuiten, bovenbenen, buik, armen. Als je uiteindelijk je hele lichaam hebt gehad, beweeg je je langzaam en kun je je ogen weer opendoen.

2. Adem

Een van de makkelijkste en toegankelijkste mindfulness oefeningen om meer contact te maken met het ‘nu’, is door je ademhaling in te zetten. Je ademhaling heb je altijd en overal bij je. Neem af en toe een momentje om in te tunen op jezelf en bewust te letten op je ademhaling. Merk op hoe je ademhaalt. Hoog? Snel? Of juist heel rustig?

Breng vervolgens je ademhaling terug naar een diepe buikademhaling. Adem langzaam in, en langzaam uit. 3 seconden in en 4 seconden uit. Je kunt dit altijd en overal doen! Als je in de rij staat bij de kassa, als je wacht op de bus of als je in de auto zit. Zo kun je de hele dag door heel bewust een momentje voor jezelf nemen en in het ‘nu’ komen.

3. Luister met aandacht

Hoe vaak heb je wel niet gehad dat je in gesprek bent met iemand, maar niet écht luistert? Dat je alles wat iemand zegt direct relateert aan jezelf (‘Daar heb ik ook altijd last van.’ ‘O, wat gek dat jij dat hebt!’) of dat je juist met je gedachten heel ergens anders bent?

Je hebt tijdens je dagelijks leven waarschijnlijk veel contact met andere mensen. Elk contactmomentje is weer een mogelijkheid om mindful te zijn. Luister eens heel bewust naar wat iemand vertelt. Probeer oprecht geïnteresseerd te zijn en richt er je volledige aandacht op. Je gesprekspartner zal die aandacht voelen. Dit leidt tot betere gesprekken én betere relaties!

4. Bewegingsmeditatie

Een andere mindfulness oefening om wel mindful te zijn maar niet stil te zitten, is bewegingsmeditatie. En het woord zegt het al: je gaat bewegen! Ga lekker de natuur in om een lange wandeling te maken. Adem de frisse lucht in, zie de prachtige natuur, voel de warmte of de kou, geniet van het moment.

Probeer niet met je gedachten alle kanten op te gaan, maar blijf in het hier en nu. Je kunt dit doen door te lopen, maar kies vooral een vorm die bij jou past. Je kunt bijvoorbeeld ook heerlijk vrij dansen. Voel bewust de bewegingen die je maakt en wees 100% in het moment!

5. Doe iets met volledige aandacht

We zijn soms geneigd om dingen snel, snel, snel te doen. Hoe sneller, hoe beter, toch? Maar hierdoor gaan we soms een beetje voorbij aan onszelf. Wil je meer mindful leven? Probeer dan elke dag een taak te kiezen die je met volledige aandacht uitvoert.

En dat kan van alles zijn! Of het nu de hond uitlaten is, een avondmaaltijd koken of een telefoongesprek met je moeder. Probeer je aandacht er volledig op te richten zonder dat je met je gedachten ergens anders zit. Laat je gedachten niet afdwalen, maar geniet volledig van het moment.


  




www.resantiquae.nl .