***











 

www.resantiquae.nl


GEERVLIETSE MUZIEKMIDDAGEN  IN DE  ONZE  LIEVE VROUWEKERK TE GEERVLIET

     

                 GEERVLIETSE   MUZIEKMIDDAGEN                  

ZONDAG    8  april   2018    14.00 UUR

 207E  GEERVLIETSE MUZIEKMIDDAG


MUSICALISCHE  VORSTELLUNG EINIGER  BIBLISCHEN HISTORIEN (1700)  VAN JOHANN KUHNAU.

AAN ORGEL EN KLAVECIMBEL : JAN PIETER BAAN


P  R  O  G  R  A  M  M  A

SONATA I :  Der Streit zwischen David und Goliath

SONATA II : Der von David vermittelst der Music curirte Saul

SONATA IV : Der todtktancke und wieder gesunde Hiskias


Johann Kuhnau (Geising, 6 april 1660 - Leipzig, 5 juni 1722) was een Duits componist, organist en klavecinist. Hij was de voorganger van Bach als Thomascantor, dat wil zeggen cantor van de Thomasschule en de Thomaskirche (Leipzig).

Kuhnau studeerde in Dresden muziek en zong daar vanaf 1671 in het koor van de Kreuzschool. In 1680 keerde hij terug naar Geising tijdens een uitbraak van de pest. Op uitnodiging van de cantor van het Johanneum, Titus, ging hij later dat jaar naar Zittau. Toen daarop zowel de cantor als de organist Edelmann overleden, nam hij een tijdlang hun taken over. In 1682 keerde hij terug naar Leipzig en begon een studie rechten. In 1684 werd hij tevens organist van de Thomaskerk. In 1688 haalde hij zijn rechtendiploma en werd naast zijn baan als organist praktiserend advocaat. In 1701 volgde hij Johann Schelle na diens overlijden op als muzikaal directeur van de Nikolaikerk en de universiteit, en als cantor van de Thomasschool. In deze laatste functie onderwees hij onder anderen Christoph Graupner en Johann David Heinichen. Hij behield deze muzikale ambten tot zijn dood en werd daarna door Bach opgevolgd in al zijn functies, behalve als directeur van de universiteit. Kuhnau werd in zijn latere leven geplaagd door een gebrek aan goede leerlingen en een teveel aan concurrentie van andere componisten als Telemann en Fasch. Desondanks werd hij bijvoorbeeld door tijdgenoten als Mattheson geprezen als een van de belangrijkste figuren in het muziekleven van zijn tijd.

Kuhnau was een van de eersten die sonates voor toetseninstrumenten schreef. Bekende werken voor klavier van Kuhnaus hand zijn Neue Clavier-Übung (1689-1692), Frische Clavier-Früchte (1696), de Musicalische Vorstellung einiger Biblischen  Historien (1700) , welk laatste werk  als een vroeg voorbeeld van programmamuziek kan worden beschouwd.

Er zijn nog circa 50 cantaten van Kuhnau bekend, maar zijn kerkmuziek is minder vernieuwend  dan zijn muziek voor klavecimbel en kan volgens sommigen zelfs als een late naklank van de Renaissance worden beschouwd.

Kuhnau schreef ook muziek voor het toneel en een aantal geschriften , waaronder Der Musicalische Quack-salber, een scherpe satire.

Kuhnau was een groot geleerde, jurist en taalkundige die zich met name toelegde op de studie van het Grieks en het Hebreeuws.


    







  • www.resantiquae.nl
  • j.pieterbaan@telfort.nl  



                                






                        GEERVLIETSE   MUZIEKMIDDAGEN                    


          ZONDAG 11 FEBRUARI 2018    14.00 UUR


               205E  GEERVLIETSE MUZIEKMIDDAG


FRANÇOIS  COUPERIN LE GRAND (1668-1773)

350 JAAR GELEDEN GEBOREN


JAN  PIETER  BAAN SPEELT DELEN UIT DE TWEE ORGELMISSEN EN ENKELE KLAVECIMBELWERKEN

FELIX VAN HOORN VERZORGT DE POËTISCHE INTERMEZZI

P R O G R A M M A

Couperin  in de ogen van andere componisten

Vier  aspecten van zijn werk :

  • Titels : Les Fastes de la grande, et Anciénne Mxnxstrxndxsx (2,119), (in de premier ordre) La Majestueuse, Les Silvains, Les Abeilles, La Nanète, Les Sentimens, Les Nonètes (Les Blondes – Les Brunes), La Manon, l’Enchanteresse, La Fleurie ou la tendre Nanette, Les plaisirs de Saint Germain en Laye
  • Agréments
  • Style brisé : gebroken akkoorden als luit-imitatie (Les Baricades Mistérieuses)
  • Notes inégales : ‘swingende’ interpretatie van notenreeksen

  • ********

  • Les Silvains (1, 18)
  • La Laborieuse (1, 35)
  • Les Idées Heureuses (1, 61)
  • La Ténébreuse (1, 74)
  • La Favorite (1,91)
  •      Poëtisch intermezzo
  • Les Baricades Mistérieuses (2,12)
  • Les Bergeries (2,16)
  • L ‘ Ausoniéne (2,48)
  • Passacaille en rondeau (2,60)
  •       Poëtisch intermezzo
  • Les Charmes (2,72)
  • Les Folies françoises ou Les Dominos
  • La Virginité, sous le Domino couleur d’invisible,
  • La Pudeur sous le Domino couleur de Roze,
  •  L’Ardeur sous le Domino incarnat,
  •  L ‘Esperance sous le Domino Vert,                       La  Persévérance sous le Domino gris de lin
  • La Langueur sous le Domino violet
  • La Coqueterie sous diferens Dominos
  • Les Vieux galants et les Tresorieres Suranées sous les Dominos porpres et feuilles mortes
  • Les Coucous Benevoles sous les Dominos jaunes
  • La Jalousie Taciturne sous le Domino gris de Maure
  • La Frenesie ou Le Desespoir sous le Domino noir
  • L’ Âme-en-peine (3,20)
  • La Superbe ou La Forqueray (3, 77)
  • Les Ombres Errantes (4, 106)

***********

Messe pour les Paroisses
(Messe à l'usage ordinaire des Paroisses pour les Festes Solemnelles)

Messe pour les Couvents
(Messe propre pour les Convents de Religieux et Religieuses)

I. Kyrie

Premier Kyrie Plein Jeu

2e Couplet Fugue sur la Trompette

(Christe) Récit de Chromhorne

4e Couplet (Kyrie). Trio à 2 dessus de Chromhorne et la basse de Tierce

5e Couplet (Kyrie) Dialogue sur la Trompette du G. C. et sur la Montre, le Bourdon et le Nazard du Positif

II. Gloria

Premier Couplet « Et in terra pax » Plein Jeu

2e Couplet « Benedicimus te » Petitte fugue sur le Chromhorne

3e Couplet « Glorificamus te » Duo sur les Tierces

4e Couplet « Domine Deus, Rex cœlestis » Basse de Trompette

5e Couplet « Domine Deus, Agnus Dei » Chromhorne en Taille -

6e Couplet « Qui tollis peccata mundi » Dialogue sur la Voix humaine

7e Couplet « Quoniam tu solus sanctus » Dialogue sur les Tierces et la Basse sur la Trompette

8e Couplet « Tu solus altissimus » Récit de Tierce

Dernier Couplet « Amen » Dialogue sur les Grands Jeux

III. Offertoire sur les Grands Jeux

IV. Sanctus

Premier Couplet. Plein Jeu

2e Couplet. Récit de Cornet

Élévation - Tierce en Taille

V. Agnus Dei

Petit Plein Jeu

Second Couplet - Dialogue sur les Grands Jeux

Deo Gratias - Petit Plein Jeu


  • www.resantiquae.nl